ℎ – . 5 11 , 15 .

Ten gevolge van corona hebben vele kinderen de voorbije maanden een belangrijke taalachterstand opgelopen. In dit kader heeft de Vlaamse overheid een oproep gedaan om zomerscholen in te richten en initiatieven te organiseren rond taalstimulering. Grimbergen koos voor dit laatste.Al enkele jaren wordt in Ter Borre in Strombeek-Bever, onder de vleugels van het Huis van het Kind, op een speelse wijze aan taalonderricht gedaan voor kinderen die thuis geen Nederlands spreken en moeite hebben met onze taal. Voor de kinderen van de derde kleuterklas en het eerste leerjaar is er ‘Babbelbad’, waar vrijwilligers op wekelijkse basis na schooltijd taaloefeningen organiseren in de vorm van interactieve spelletjes. Voor de kinderen van het tweede tot het vijfde leerjaar is er maandelijks op zaterdag ‘Samen Spelen met taal’, waar nog meer de nadruk wordt gelegd op het spelelement en op creativiteit rond taal.De vrijwilligers die deze beide initiatieven gestalte geven, waren bereid om tijdens de laatste vakantieweek een intensief taalbad te organiseren in het Dienstencentrum Ter Borre, samen met monitoren van de speelpleinwerking. In juni werd aan de schooldirecties gevraagd om ouders van kinderen met een taalachterstand warm te maken voor deze extra kans. Hierop werd enthousiast gereageerd: een zestigtal kinderen vonden op die manier de weg naar Ter Borre. In de voormiddag worden de jongste kinderen opgevangen door de vrijwilligers van Babbelbad en in de namiddag zijn de grotere kinderen aan de beurt bij de ploeg van Samen Spelen met Taal. Daarbij wordt onder meer beroep gedaan op het spelmateriaal van De Puzzel, de Grimbergse spelotheek.” , ℎ . ℎ , aldus de vrijwilligers van Babbelbad. ” . ℎ ℎ ” stellen de monitoren van Samen Spelen met Taal.

Bart Laeremans, schepen van Integratie, is bijzonder blij en dankbaar dat de vrijwilligers (waaronder een aantal zestigers) ondanks de coronaperikelen toch hun nek uitsteken. ” : ℎ . ℎ . ℎ ℎ 100.000 ℎ ℎ ” aldus schepen Laeremans. ” ℎ ℎ , .”